14/7/11

Spellbound (1945)

Του Alfred Hitchcock με τους Ingrid Bergman, Gregory Peck, Michael Chekhov

H Constance Petersen είναι μια νεαρή ψυχίατρος που εργάζεται ως μια από τους επικεφαλείς ψυχιάτρους του ψυχιατρείου Green Manors.  Όταν ο αντικαταστάτης του διευθυντή, ο γοητευτικός Dr. Antony Edwardes φτάνει στο νοσοκομείο, η Constance θα τον ερωτεύεται με την πρώτη ματιά, παράλληλα όμως θα προσπαθήσει να κρατήσει τα προσχήματα ώστε να μην εκτεθεί στους συναδέλφους της.  Όταν όμως ο Dr. Edwardes θα κατηγορηθεί για φόνο, ανήμπορος να υπερασπιστεί τον εαυτό του γιατί πάσχει από αμνησία, η Constance θα προσφερθεί να τον βοηθήσει για να ξεπεράσει την αρρώστια του ώστε να μπορεί να δικαιωθεί ο αγαπημένος της.
Η διαδικασία της ψυχανάλυσης και της ερμηνείας των ονείρων θα τους φέρει και τους 2 αντιμέτωπους με κρυμμένα  ανομολόγητα μυστικά, που ίσως δε έπρεπε να αποκαλυφθούν.

Ο Hitchcock καταπιάνεται με το αγαπημένο του θέμα: την ευαίσθητη ψυχολογία του ανθρώπου, το υποσυνείδητο και το κρυμμένο εαυτό που κρύβουμε όλοι μας. Πάνω σε αυτό το θέμα έχει κάνει συγκλονιστικές ταινίες, και ίσως είναι αυτό το στοιχείο που τον κάνει τόσο ξεχωριστό σκηνοθέτη στο πάνθεον του παγκόσμιου κινηματογράφου. 

Και σε αυτήν την ταινία, το θέμα έχει και την ίντριγκα της ερωτικής σχέσης: η ερωτευμένη γυναίκα βοηθά τον αγαπημένο της μέσω της ιδιότητας της ως ψυχίατρος ώστε να απαλλαγεί από τις βαριές κατηγορίες εναντίον του. Οι αποστάσεις μεταξύ γιατρού και ασθενή μείωνονται ενώ παράλληλα η αντικειμενικότητα της γιατρού πρέπει να κρατηθεί ώστε να είναι σωστή επαγγελματίας. Είναι όλα αυτά εφικτά όταν μιλά η καρδιά? Όχι, πόσο μάλλον όταν μιλάμε για την δεκαετία του '40 όπου οι καριερίστες γυναίκες ήταν μια ισχνή μειοψηφία.

Το πρωταγωνιστικό δίδυμο Ingrid Bergman και Gregory Peck (ήδη μεγάλοι stars του κινηματογράφου) είναι λαμπεροί αλλά δεν έχουν την ερωτική χημεία του μετέπειτα Χιτσκοκικού διδύμου Ingrid Bergman και Cary Grant στο Notorious. Ο παραγωγός O. Selznick, σταθερός συνεργάτης για χρόνια του Hitchcock, υπογράφει ένα από τα καλύτερα ψυχολογικά θρίλερ όλων των εποχών, όπου η πλοκή ξετυλίγεται σιγά σιγά, με υπόνοιες και κρυμμένα στοιχεία για τον υποψιασμένο θεατή. 

Η χρήση της ερμηνείας των ονείρων, οι εικόνες αναπαράστασης των διαταραγμένων ονείρων (από τον ζωγράφου Salvador Dalí, δημιουργού του σουρεαλιστικού  Un chein andalouτου ασθενή αλλά και οι μικρές ενδείξεις διαταραχής προσωπικότητας του ασθενή είναι απλά μια κατάθεση υψηλής τέχνης από τον σκηνοθέτη που άλλαξε το σινεμά. Όσκαρ Καλύτερης Μουσικής Επένδυσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου