29/6/11

Cat people (1942)

Του Jacques Tourneur με τους Simone Simon, Tom Conway, Kent Smith

Η Irena Dubrovna, μια Σέρβα που ήρθε να μείνει μόνιμα στην Νέα Υόρκη, και ο Oliver Reed, ναυπηγός μηχανικός, γνωρίζονται, ερωτεύονται και παντρεύονται ωστόσο δε έχουν βρεθεί ακόμα σαν ζευγάρι γιατί η Irena φοβάται ότι όταν θα συμβεί αυτό θα μετατραπεί σε αγριόγατα. Και το πιστεύει αυτό γιατί έχει επηρεαστεί πολύ από τους θρύλους της χώρας της, όπου οι γυναίκες όταν έχουν έντονα συναισθήματα, αρνητικά και θετικά, μετατρέπονται σε αγριόγατες.
Ο Oliver αρχικά θα ζητήσει την συμβουλή της συναδέλφου και φίλης του Alice - η οποία είναι κρυφά ερωτευμένη μαζί του - και μετά θα συστήσει στην γυναίκα του να πάει σε ένα ψυχίατρο, τον γιατρό Judd. Η Irena απομακρύνεται συνεχώς από τον άντρα της, ο Oliver νοιώθει ότι βιάστηκε να παντρευτεί την Irena και η ένταση θα διογκωθεί όταν η Irena θα δείξει τον άλλο της εαυτό λόγω ζήλιας και απειλής από την Alice αλλά και λόγω εχθρότητας  με τον γιατρό της. Ίσως τελικά οι θρύλοι της χώρας της είναι αληθείς πέρα ως πέρα...

Μεταφυσικό θρίλερ που παίζει πολύ με τοπικούς θρύλους και περίεργες ιστορίες, ξεκινά πολύ ήρεμα και χαριτωμένα (αγόρι αγάπησε κορίτσι, κορίτσι αγάπησε αγόρι) και βήμα-βήμα κλιμακώνεται η ιστορία όταν η πρωταγωνίστρια εκμυστηρεύεται την αγωνία της στον άντρα της. Μέτα, ο θεατής υποψιασμένος, ξέρει ότι η αγωνία αυτή θα επιβεβαιωθεί και απλά περιμένει την φανέρωση της Irena ως αγριόγατα. 

Η όλη αγωνία του thriller παίζεται στις σκιές που χρησιμοποιήθηκαν ως οπτικά εφέ. Το κύμα του ευρωπαϊκού κινηματογράφου είχε έρθει πλέον στην Αμερική και οι τεχνικές αυτές, που ήταν το trademark της Ευρώπης, έγιναν πλέον must και στον αμερικάνικο κινηματογράφο. Το τέλος της ταινίας αναμενόμενο αν και λιγότερο δραματικό από ότι περίμενες.

Το budget μικρό, η παραγωγή ελάχιστη αλλά η ταινία κατάφερε να γίνει μεγάλη εισπρακτική επιτυχία στην εποχή της και οι κριτικοί, ενώ στην αρχή ήταν φειδωλοί στις κριτικές τους, βλέποντας την ανταπόκριση από το κοινό, άλλαζαν τις αρχικές κριτικές τους και τις έκαναν πιο θετικές. Ένα thriller λοιπόν που μπορεί να μην κερδίζει πολύ σαν story αλλά κερδίζει στην κλιμάκωση της αγωνίας, κλίμακωση που μπορεί να διδαχτεί σε κάθε κινηματογραφική σχολή. (Το remake της ταινίας αυτής που έγινε το 1982 φαντάζομαι είναι υποδεέστερο, αν και δεν το έχω δει...).

1 σχόλιο:

  1. μμμ ενδιαφέορυσα!δεν την έχω δει, αλλά με έβαλες σε σκέψεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή