27/10/13

Inception (2010)

Του Christopher Nolan με τους Leonardo DiCaprio, Ellen Page, Marion Cotillard, Tom Hardy, Michael Caine (σταματάω εδώ, είναι πολλοί... ;) )

Ο Dom Cobb είναι ένας κλέφτης ιδιαίτερης ικανότητας: κλέβει ιδέες από τον μυαλό των θυμάτων του ενώ αυτοί κοιμούνται, μια ικανότητα που έμαθε από τον πατέρα του. O μόνος τρόπος για να μπορέσει να γυρίσει στα παιδιά του - που είναι στις Η.Π.Α. - χωρίς να συλληφθεί ως ύποπτος για την ανθρωποκτονία της γυναίκας του Mal, είναι να δεχτεί μια τελευταία επαγγελματική πρόταση: ο μεγαλοεπιχειρηματίας Saito ζητά από τον Cobb να "φυτέψει" στο μυαλό του μεγαλύτερου αντιπάλου του στον επαγγελματικό στίβο, του Robert Fischer, να διαλύσει την εταιρική αυτοκρατορία του νεκρού πατέρα του.
Γνωρίζοντας εξ αρχής ότι η "απαρχή" (= inception) είναι μια πολύπλοκη διαδικασία που απαιτεί εισχώρηση στα άδυτα του υποσυνειδήτου του θύματος, ο Cobb θα πάρει μαζί του μια ευφυής νεαρά αρχιτεκτόνισσα Αριάδνη, τον χρόνια συνεργάτη του Arthur, τον ικανότατο πλαστογράφο Eames και τον επιδέξιο χημικό Yusuf. Αυτό που όμως θα είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο για την επίτευξη της "απαρχής" δεν θα είναι τα διάφορα εμπόδια κατά την εισχώρηση στο υποσυνείδητο του Fischer αλλά το ίδιο το υποσυνείδητο του Cobb που είναι στοιχειωμένο από την παρουσία της Mal και τις τύψεις του για το χαμό της...

Θέλω να κάνουμε ένα διάλειμμα από τις ζωές μας και να μιλήσουμε σοβαρά για ένα ιδιαίτερο
ζήτημα: είναι καλά στα μυαλά του ο Christopher Nolan? Τα είχα πει και στα blogoscars του 2011, τι του έχει συμβεί αυτού του ανθρώπου? Είναι ιδιοφυής, πολύπλοκος ή απλά ένα ιδιαίτερο μυαλό? Και τέλος πάντων ρε Nolan, η σβούρα στο τέλος πέφτει?

(Τέλος διαλείμματος)

Από τις λίγες ταινίες που σε αφήνουν με ένα μεγάλο ερωτηματικό στο τέλος. Μια τόσο επική ταινία, με ένα τόσο ιδιοφυές αλλά και ταυτόχρονα περίπλοκο (τουλάχιστον για τον μέσο θεατή) σενάριο, η ταινία "Inception" είναι μια από τις ταινίες που προκάλεσαν πάταγο όταν πρωτοβγήκαν και σήμερα (ύστερα από 3 χρόνια) ακόμα δεν υπάρχουν καθαρές απαντήσεις σε διάφορα "κενά" του σεναρίου του. Η παγκόσμια κοινότητα του internet έχει φτιάξει άπειρα site & forums που ασχολούνται αποκλειστικά με την ταινία, φανατικοί και απλοί θεατές αναλύουν λεπτομερώς  όλα τα σημεία της ταινίας, άπειρα τα gifs και τα memes. Αλλά η σβούρα τελικά έπεσε?

Με 4 Όσκαρ σε τεχνικές κατηγορίες, με ένα soundtrack τόσο επιβλητικό (που ακόμα και αν ήταν αδιάφορη η ταινία, η μουσική της και μόνο θα σε ψάρωνε αμέσως), με αδιανόητα τεχνικά εφέ και με ένα εκπληκτικό cast από μεγάλα κινηματογραφικά ονόματα, η ταινία θα έχει μόνιμη θέση στο Πάνθεον των καλύτερων ταινιών όλων των εποχών. Για μήνες ολόκληρους οι χρήστες της σελίδας imdb.com την είχαν ψηφίσει μέσα στις 5 καλύτερες ταινίες όλων των εποχών (υπερβολή? εντάξει, τώρα την έχουν στην 16η θέση). Δεν μας απαντούν όμως για την ρημάδα την σβούρα.

Τέλος, εγώ νομίζω ότι κατά βάθος ο Nolan μας έκανε μια τεράστια πλάκα με αυτή την ταινία. Έχει
βάλει εκατομμύρια θεατές να αναρωτιούνται για την πλοκή της και για αυτή την ιδέα της "απαρχής". Μας εισάγει την υποψία ότι το υποσυνείδητο μας μπορεί μεν να μην το ορίζουμε εμείς αλλά μπορεί κάποιος "εισβολέας" να το διαμορφώσει όπως επιθυμεί. Βάζει στο χάρτη των ταινιών επιστημονικής φαντασίας νέα δεδομένα, παίζοντας με τα όρια μεταξύ ψυχολογίας και εγκλήματος. Ναι, είχε δείξει από το Memento ότι μπορεί να πάει την σκηνοθεσία ένα βήμα πιο πέρα, αλλά εδώ έδειξε ότι μπορεί να ορίσει νέες σκηνοθετικές και σεναριογραφικές νόρμες (που σύντομα θα ακολουθήσουν πολλοί, κατά την γνώμη μου). Αλλά... ρε Nolan, την απαρχή μου μέσα, η σβούρα πέφτει στο τέλος?

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου